1. Ik heb respect voor mijn cliënt en ook voor mijn collega’s
Alle cliënten, medewerkers en vrijwilligers zijn individuen, unieke personen met een eigen verleden, heden en toekomst. Wij respecteren elkaar, ongeacht normen en waarden, geloofsovertuiging, ras, seksuele geaardheid en politieke overtuiging. Op deze manier zal ook ik respect kunnen verwachten. Bij een onacceptabele bejegening kan ik rekenen op steun van de organisatie.
2. Ik stel de wensen en belangen van de cliënt op de eerste plaats
De cliënt is het middelpunt van mijn zorg. Ik respecteer dan ook zijn of haar autonomie en het daaruit voortvloeiende zelfbeschikkingsrecht. Ik accepteer van de cliënt geen geschenken omdat dit niet past binnen de relatie die ik met hen heb. Een kleine attentie bij een bijzondere gelegenheid, vormt de enige uitzondering op deze regel.
3. Ik houd me aan afspraken
Afspraak is afspraak, ook daarmee toon ik mijn respect voor de ander. Ik beloof niets wat ik niet waar kan maken.
4. Ik verzuim niet zomaar
Ook ik kan ziek worden, maar ik probeer de gevolgen daarvan voor mijn cliënten, collega’s en de organisatie zoveel mogelijk te beperken. Als ik samen met de organisatie tot de conclusie kom dat ik toch moet verzuimen, werk ik actief mee aan oplossingen. Aangepast of vervangend werk zijn bijvoorbeeld oplossingen om de nadelige gevolgen van mijn verzuim te verminderen. Ik probeer verzuim te voorkomen door te letten op mijn gezondheid en ongezonde werkomstandigheden bespreekbaar te maken.
5. Ik ben verantwoordelijk voor wat ik doe
Ik zorg ervoor dat ik de kennis en vaardigheden heb die nodig zijn om mijn taak goed te verrichten. Ik houd mij op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Als ik in een situatie kom waarin ik twijfel aan mijn kennis en vaardigheden, aarzel ik niet om een van collega’s om hulp te vragen. Als ik een fout maak durf ik dat toe te geven en mijn excuses te maken.
6. Ik ga voor kwaliteit
Op de eerste plaats bepaalt mijn cliënt wat kwaliteit voor hem of haar betekent maar hierbij voldoe ik aan de wettelijke vereisten en heb ik een professionele houding. Mocht er onverhoopt toch iets mis gaan, dan zal ik alles in zijn werk stellen om de schade voor de cliënt te beperken.
7. Ik werk samen met anderen voor de cliënt
Om de wensen van mijn cliënt te honoreren werk ik samen met mijn collega’s. Ik leer van anderen en anderen leren van mij. Wij helpen elkaar waar nodig. Als ik een meningsverschil heb met een collega of er zijn organisatorische problemen, dan val ik de cliënt hier niet mee lastig. Als ik merk dat een collega hierin tekort schiet, dan spreek ik mijn collega hierop aan.
8. Ik luister oprecht
Aandacht geven begint met luisteren. Het is een teken van betrokkenheid. Goed luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook begrijpen wat de ander zegt. Door te luisteren vergaar je kennis en word je wijzer. Luisteren is een essentieel onderdeel van SAMEN BEREIKEN WE MEER.
9. Ik ben flexibel
De wereld verandert, Socius Care verandert, onze cliënten veranderen en ook ik zelf verander. Ik sta open voor veranderingen en vernieuwingen en draag dit ook uit in mijn werkhouding.
10. Ik ken de cliënt en de cliënt kent mij
Allerlei gegevens van de cliënt, de gewenste manier van aanspreken, en tal van andere afspraken worden gemaakt in het zorgdossier. Alleen bij mijn contacten met de cliënt maak ik gebruik van deze gegevens. Vaak komen er meerdere collega’s van Socius Care over de vloer en voor de cliënt is het vervelend om keer op keer hetzelfde te moeten zeggen. Voor onze cliënten is het prettig om te weten door wie ze worden verzorgd of verpleegd, of wie hun helpt in de huishouding. Ik stel me daarom altijd voor met mijn naam en functie en ik vertel altijd wat ik kom doen. Verder vertel ik altijd dat ik van Socius Care ben en ben ik herkenbaar aan mijn badge met foto, die ik altijd bij me draag.
11. Ik respecteer de privacy van de cliënt
Ik ga discreet om met het zorgdossier en met persoonlijke aangelegenheden en omstandigheden van mijn cliënt. Ik ben te gast bij een cliënt, in zijn of haar leefwereld, ongeacht of dit thuis of in het activiteitencentrum is. Ik maak met de cliënt duidelijke afspraken over de manier waarop ik omga met zijn “thuis” en zijn persoonlijke bezittingen.
12. Ik zorg er zelf voor dat afspraken en verwachtingen duidelijk zijn voor zowel de cliënt als de organisatie
Ik overleg met de cliënt dat wij het bij Socius Care belangrijk vinden dat mensen zolang mogelijk zelf invulling geven aan hun leven en dat ook stimuleren. Alle afspraken worden vastgelegd in het zorg- en leefplan. Hierdoor zijn ook mijn collega’s en andere hulpverleners (bijvoorbeeld de huisarts) ervan op de hoogte.
13. Ik onderneem actie als de cliënt een klacht heeft of ik zelf een probleem rondom de zorg signaleer
Bij Socius Care is alles erop gericht zo goed mogelijk zorg te verlenen aan onze cliënten. Ondanks alle inspanningen kan het toch voorkomen dat de cliënt een klacht heeft. Ik neem een klacht altijd serieus en probeer deze naar tevredenheid van de cliënt af te handelen. Ik probeer het eerst zelf op te lossen. Lukt dit niet dan bespreek ik dit met mijn leidinggevende of directeur. Ik informeer de cliënt desgewenst over de klachtenregeling van Socius Care. Als ik zelf een fout of tekortschieten in de zorgverlening opmerk, maak ik dit bespreekbaar bij de betreffende collega en, indien nodig, bij mijn leidinggevende. Dat geldt ook als ik twijfels heb over de integriteit van collega’s of andere zorgverleners.
14. Ik ken de weg binnen de organisatie
Ik weet waar ik terecht kan met vragen en problemen, zo niet zal ik er alles aan doen om de organisatie goed te leren kennen. Ik maak problemen bespreekbaar bij mijn collega’s en mijn leidinggevende.
15. Ik ben me er terdege van bewust dat mijn cliënt meestal een andere generatie betreft en vroeger zeker niet nu is
Ik bezit een aanpassend vermogen, ik heb geduld en kan me redelijk verplaatsen in de denkwijze van vroeger. Ik kleed me naar de hedendaagse gewoonte, maar zal hierin nooit een aanstoot zijn